5 Trends in interne communicatie die het verschil maken in elke organisatie.
Elk jaar brengt nieuwe trends in interne communicatie. Nu de Covid periode achter de rug is (let’s hope) en 2022 zijn eerste stapjes heeft gezet, delen we 5 hapklare trends in interne communicatie die het verschil maken binnen alle organisaties.
1. Communicatie is persoonlijk en direct.
Wat hebben interne communicatie en kanalen zoals TikTok en Instagram met elkaar gemeen? Misschien denk je: niets. Maar in elk van de gevallen gaat het om storytelling. En dat is waar interne communicatie het één en ander over kan leren. Apps zoals TikTok leren ons om sneller te communiceren en tegelijkertijd zeer persoonlijke berichten te brengen. En de content wordt kort en dynamisch gebracht. Een klassiek nieuwsartikel op intranet wordt zo wel zeer old fashioned…
Vooral rond transformatieprocessen, nieuwe initiatieven of strategische onderwerpen kan het nuttig zijn om de aandacht van je teams op een nieuwe en onconventionele manier te trekken. Uiteindelijk is het je doel om je boodschap over te brengen en die door zoveel mogelijk mensen te laten begrijpen.
Dus: probeer nieuwe formats uit. Het hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Het is b.v. mogelijk om het nieuwe hybride werkbeleid uit te leggen in een korte en boeiende video. Probeer het uit 😊.
2. Interne communicatie krijgt (extra) aandacht van directieteams.
In de voorbije Covid maanden werd de directie meer visibel in veel organisaties ondanks het verplichte thuiswerk: presenteren tijdens townhalls, Teams-calls met camera aan, … Er werd gezocht naar oplossingen om de afstand met collega’s figuurlijk te verkleinen.
Ook via externe kanalen zijn directieleden steeds meer aanwezig en willen ze hun boodschappen delen. En connecteren. Een geweldig positieve evolutie! Vooral in transformatieprocessen en crisissituaties zoals Covid kunnen directieleden er niet langer omheen een actievere rol te spelen in de bedrijfscommunicatie. Zij moeten tot de belangrijkste communicatoren behoren intern, en zijn misschien zelfs de belangrijkste.
Door een open en persoonlijke communicatiestijl creëren ze niet alleen authenticiteit en transparantie, maar fungeren ze ook als rolmodel voor het bevorderen van betere leiderschapscommunicatie in de hele organisatie. Nu Covid voorbij lijkt, is het uiteraard prioriteit om “live” met de teams te connecteren: zoek ze op, organiseer events en luister naar hun verhalen.
3. Verder inzetten op een multi-channel aanpak en connecteer met je teams waar ze zijn.
Het verleden heeft al meermaals bewezen: het werkt niet om alle medewerkers enkel via 1 kanaal, zoals intranet of e-mail, te bereiken.
Interne communicatie gaat richting de medewerkers en ze bereiken waar ze zijn in onze nieuwe hybride werkwereld. Niet andersom, medewerkers moeten niet de weg zoeken naar jouw boodschappen. Meerdere kanalen helpen hierbij: een werknemersapp voor dringende boodschappen, intranet voor algemene documenten en templates, Microsoft Teams voor online meetings, schermen in productiehallen voor fabrieksmedewerkers, e-mailnieuwsbrieven voor sales, etc.
De multi-channel aanpak stelt bedrijven in staat om de technologieën te kiezen die het beste aansluiten bij de behoeften van hun werknemers, en belangrijk, die interactiviteit en wisselwerking stimuleren. Geef medewerkers een stem en geef hen het woord. Gebruik formats die hen in staat stellen voor zichzelf te spreken of hen op zijn minst helpen zich beter uit te drukken. En vergeet niet: luisteren naar wat ze te zeggen hebben is net zo belangrijk als hen de kans geven om iets te zeggen.
4. E-mail blijft een belangrijk kanaal
De e-mail inbox is een plek waar medewerkers veel tijd doorbrengen. Binnen een multi-channel aanpak blijft e-mail een belangrijk en dankbaar communicatiekanaal, dus gebruik het zeker op de juiste manier en op het juiste moment. De heropleving van een eenvoudige e-mail is een opvallende trend en blijft succesvol als het niet overvloedig gebruikt wordt.
E-mailcommunicatie wordt vooral gebruikt voor:
– Dringende boodschappen
– Interne nieuwsbrief met een korte samenvatting van de belangrijkste topics (met links naar intranet of andere kanalen) op een vast tijdstip (vaste dag in de week, maand, …).
– Updates naar specifieke doelgroepen (leidinggevenden, sales, enz.)
5. Druk af en toe de communicatiepauzeknop in
De voorbije 2 jaren werd de hoeveelheid aan boodschappen de hoogte ingejaagd: het aantal communicaties rond nieuwe hygiënevoorschriften, concepten voor hybride werken, post-lockdown richtlijnen en veranderingen in de bedrijfsstrategie was soms absurd hoog.
We zijn allemaal uitgeput door het constante informatiebombardement van het Covid-19 tijdperk, en niet alleen in ons professionele leven. We hebben het punt bereikt waarop we alleen nog willen weten wat echt belangrijk voor ons is, en het liefst willen we dat op een eenvoudige en ongecompliceerde manier horen of zien.
Jouw teams denken er net zo over. Informatie-overkill is een van de grootste oorzaken van een slecht digitaal welzijn van werknemers. Stilte wordt in 2022 een prioriteit, dus communicatie moet relevant zijn. Las bewuste communicatiepauzes in, hou het aantal communicaties beperkt en relevant. Jouw boodschappen moeten jouw teams helpen en informeren, niet overweldigen. Een goed geplande redactionele kalender en afstemming met andere departementen en directie helpt bij het bepalen van de inhoud en de timing van jouw communicaties.
Authenticiteit, relevantie en de juiste kanalenmix zijn de basis van een succesvolle interne communicatie, ook in 2022. Betrek jouw medewerkers en communiceer transparant. En hou je aan jouw plan en strategie. Let’s go!
Heb je ondersteuning nodig in jouw interne communicatie of wil je jouw interne communicatie aanpakken? Of wil je graag persoonlijke ervaringen of inzichten delen? Laat het ons weten via liesbeth@byjames.be of contacteer ons via onderstaande contactformulier!
Liesbeth Vanderlinden
Latest Posts
Vergunningen en regels voor evenementen: wees voorbereid.
Plan je een event? Het is eenvoudig om een aantal cruciale vergunningen en verplichtingen te vergeten. Ze zijn echter nodig om dure verrassingen tijdens...
“Management assistant? Superheld van het bedrijf!”
Eind juni was ik aanwezig bij de boekpresentatie van Isabel De Wit in het Martin's Klooster Hotel in Leuven, georganiseerd door IMA Belgium - International...
“We hebben geen kandidaten voor onze management assistant functie” en “Jong afgestudeerden negeren management assistant rollen”.
"We hebben geen kandidaten voor onze management assistant functie" en "Jong afgestudeerden negeren management assistant rollen". Bezorgdheden die ik vaak...